منوی دسته بندی
منوی دسته بندی

گردو تویسرکان 1401 | ثبت شهر جهانی گردو

گردو تویسرکان مرغوب ترین گردو است. قیمت گردو 1401 بین 120 تا 150 هزار تومان بسته به کیفیت آن است. خرید گردو از باغداران و فروشگاه های بومی تویسرکان مطمئن ترین روش خرید است.

گردو تویسرکان

قیمت خرده فروشی مغز گردو در فروشگاه بازرگانی توی مارت

تویسرکان شهر جهانی گردو

شهرستان تویسرکان با دارابودن بیش از 5 هزار و پانصد هکتار باغات گردوی مرغوب حدود 15 هزار و 800 تن گردو تولید می کند که با این رقم بیشترین حجم تولید گردو در ایران را دارد. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این محصول (مانند کیفیت، طعم، شرایط باغداری، میزان چربی و سفیدی مغز گردو) بالاخره در سال 1398 سازمان مالکیت معنوی جهان (WIPO) گردو این شهرستان را به ثبت جهانی رساند.

کهن ترین درختان گردوی جهان در این شهرستان قرار دارد. اگرچه رسانه ها بزرگترین باغ گردو جهان را شهمیرزاد می نامند. اما بایستی به این مطلب اشاره کرد که باغات تویسرکان تنها دارای مرزهای فرضی بوده و به دلیل تقسیم ارث در سالیان سال از وسعت نامی آن ها کاسته شده است. برای روشن شدن این موضوع می توان به باغات سرابی با بیش از 1500 هکتار اشاره کرد.

با پوست سبز تویسرکان 1

از سوی دیگر باغات مربوط به منطقه سرکان، آرتیمان، ریواسیجان، مبارک آباد و عین آباد اشاره کرد که بیش از یک هزار هکتار وصعت دارد و از دیدگاه اهالی آنجا مرز وجود دارد. اما اگر در این باغ ها گشت و گذاری داشته باشید، آن ها را به مانند جنگل گردو خواهید یافت.

زندگی بیش از 80 درصد مردم تویسرکان به نوعی با گردو گره خورده است. از چند هزار سال پیش گردو بخشی از محصولات باغی آنها بوده است. اما به مرور از حدود سال 1330 به بعد با گسترش شهرنشینی در ایران و افزایش مسافرت ها و رفت و آمد تاجران گردو شناخته تر شد. امروز بسیاری از مردم این شهر با گردو امرار معاش می کنند.

گردو با پوست چوبی

خصوصیات و معایب گردو تویسرکان

همانگونه که پیش تر گفته شد گردو ایرانی در قالب باغ های سنتی پرورش می یابد. دارو، سم، کودها و مکمل های شیمیایی در ثمردهی گردوهای این شهرستان تقریبا بی تأثیر هستند. بنابراین خواص آنها همچون گذشته پابرجاست.

از جمله مهمترین خصوصیات این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد. بگونه ای که در گردو مناطق دیگر جهان کمتر دیده می شود و همین وجه تمایز آن به شمار می آید که آن را به شهرت جهانی رسانده است:

  • طعم بی نظیر
  • میزان اسیدهای چرب
  • سفیدی مغز گردو
  • میزان آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در آن
  • و میزان امگا3 موجود در آن

اگرچه میزان قابل توجهی از آلبالو خشک، سیر و مبلمان استیل ایران در این شهرستان تولید می شود، اما گردو نماد تویسرکان است.

گردو فسنجانی تویسرکان

در اینجا گذری خواهیم داشت بر معایب گردو تویسرکان؛ آنچه که عموم در خصوص معایب این محصول می دادند ناشی از عدم یکدستی گردویی است که از این شهر خرید می کنند. آن ها انتظار دارند مانند گردو آمریکایی یک دست و بدون خرابی باشد.

اما بایستی بدانید که درختان گردو یک باغ در تویسرکان از نژادها مختلفی هستند. بنابراین طبیعی است که رقم های مختلفی از گردو در آنها مشاهده شود. اما در خصوص گردو آمریکایی باید یادآوری کرد که سطح اصلاح نژاد به قدری بالاست که حتی خواص درونی گردو را نیز تحت تاثیر قرار داده تا بتواند در برابر آفت، سرمازدگی و حتی ماندگی نیز مقاوم باشد.

هر کیلو گردو آمریکایی

قیمت گردو عمده تویسرکان 1401

از آنجا که بزرگترین بازار گردو در شهرستان تویسرکان واقع شده است، معمولاً قیمت مغز گردو و گردو نیز تا حدود زیادی در بازار این شهر تعیین می شود. در اواخر شهریورماه روزانه رقمی نزدیک به 10 هزار کیلو مغز گردو و  150 هزار کیلو گردو با پوست سبز در آن معامله می شود.

قیمت گردو به عوامل بسیاری بستگی دارد که بطور مستقیم با کیفیت گردو در ارتباط هستند. از این میان می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • منطقه جغرافیایی محصول کجاست؟
  • کِیل گردو چقدر است؟
  • وضعیت پوسته و پره های داخل گردو چگونه است؟
  • درصد هر یک از اقلام مغز گردو نسبت به یک کیلو گردو چقدر است؟
  • وضعیت پر بودن مغز گردو چگونه است؟
مغز گردو 1401

بدلیل اینکه اکنون فصل برداشت گردو 1401 است و هنوز گردو خشک شده در بازار نیست بنابراین تنها می توان به قیمت گردو با پوست سبز و قیمت مغز گردو اشاره کرد. از این رو، قیمت ها در بالای این مقاله برای خرده فروشی آمده است.

راه های تشخیص گردو خارجی از ایرانی

متأسفانه در دو دهه گذشته سیل ورود گردو خارجی چه بصورت قانونی و چه غیر قانونی، سبب شده تا بسیاری از مصرف کنندگان به اشتباه گردوی خارجی را به جای گردوی ایرانی خریداری کنند. بسیاری از افراد سودجو، گردو خارجی را مغز کرده و آن را در بسته بندی گردو ایرانی عرضه می کنند.

در چند روز گذشته، طی سفری که به بازار بزرگ تهران داشتیم، سری به بازار خشکبار زدیم. متأسفانه هیچ اثری از مغز گردو ایرانی بجز مغز گردو خورشتی نبود و روی ظروف مغز گردو ها برچسب مغز گردو آذر شهر خورده بود. ظاهر مغز گردو کاملا مشخص بود که گردو محصول کشور چین است با شکلی دلفریب و زیبا که توجه هر خریداری را از نظر ظاهری و قمتی به خود جلب می کرد.

گردو چینی

اما اگر خریداران گرامی بدانند که گردو چینی با چه شرایطی وارد کشور می شود و از نظر خواص و ویژگی ها در جه شرایطی است، هرگز اقدام به خرید آن نمی کنند. مهمترین موضوع در خصوص گردو های چینی این است که بدلیل پوسته بسیار نازکی که دارند، اکثر گردو ها مانند پسته دهان باز هستند. بدترین شرایط برای نگهداری مغز گردو این است که در معرض مستقیم هوا باشد. این شکل از نگهداری موجب می شود که سطح اکسیداسیون در آن افزایش پیدا می کند.

افزایش سطح اکسیداسیون موجب افزایش آفلاتوکسین ها در مغز گردو می شود که بسیار برای بدن خطرناک است. این موضوع جدای از بحث تراریخته بودن گردوهای چینی است. که در اینجا دیگر در خصوص مضرات محصولات تراریخته دیگر بحث و گفتگو نمی کنیم. زیرا بسیاری افراد برآن اشراف کامل دارند.

مغز گردو خارجی

پخش گردو در تهران

در بسیار از نقاط دیگر ایران نیز باغات گردو وجود دارند مانند استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، سمنان، خراسان رضوی، کرمان، شیراز، کهکیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری و استان البرز که فصل برداشت گردو در آنها نسبت به تویسرکان متفاوت است.

همچنین سالانه به منظور تنظیم بازار گردوی خارجی نیز بصورت قانونی وارد ایران می شود. از سوی دیگر حجم بالایی نیز بصورت صورت قاچاق وارد بازار ایران می شود. متاسفانه بسیاری از این گردوها با نام محصول تویسرکان روانه بازار می شود.

از عدم اطلاعات کافی مصرف کنندگان در این بین سوء استفاده می شود و این موضوع هر ساله بحث برانگیز است و تا کنون راه حلی برای آن اندیشیده نشده است.

برداشت گردو

اما چگونه باید مطمئن شویم که گردو اصل تویسرکان می خریم؟ برای این منظور سعی کنید با باغ داران قدیمی این شهر ارتباط بگیرید. از بومیان این شهر که به صداقت آن ها مطمئن هستید برای خرید مراجعه کنید. و در آخر از فروشگاه هایی خرید کنید که تضمین کننده گردو محصول باغات تویسرکان هستند و بی قید و شرط اصل بودن این مغز گردو و گردو  را تضمین می کنند.

همکاران گرامی از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید...
تماس مشاورین توی مارت

قیمت گردو با پوست سبز 1401

گردو با پوست سبز به دو صورت قیمت گذاری می شود یکی برای عمده فروشی و دیگری برای خرده فروشی و مصارف خانگی. از آنجا که کیفیت انواع گردو با پوست سبز با هم متفاوت است بنابراین قیمت گردو با پوست سبز در سال 1401برای عمده فروشی بین 20 تا 25 هزار تومان و برای خرید خرده از 30 تا 38 هزار تومان است.

پیشنهاد ما به شما این است که در فصل برداشت برای خرید گردو به صورت مستقیم  از تویسرکان عجله نکنید. مغز گردو بخرید تا زمانی که گردو خشک این شهر وارد بازار شود. خرید گردو بصورت اینترنتی از شهرستان تویسرکان یکی از روش های مناسب برای خرید مطمئن است. نکات بالا را رعایت کنید و به خرید مغز گردو از تویسرکان اقدام کنید.

گردو تویسرکان 1401

خرید اینترنتی گردو بصورت مستقیم از تویسرکان

خرید گردو از تویسرکان تجربه ای فراموش نشدنی است. میدانی نسبتاً کوچک با بازاری به وسعت ایران که در گوشه و کنار آن و کوچه پس کوچه های آن مغازه های گردو و مغز گردو فروشی فراوان است. بازار عهد صفویه که در ضلغ شمال شرقی این میدان (به قول تویسرکانی ها مِیو) قرار دارد، بافت قدیمی و سنتی این میدان را نشان میدهد.

با این حال، ممکن است برای برخی بعد مسافت مانع سفر به این شهر زیبا شود. برای این که گردو اصل تویسرکان را خرید کنید، یا باید از باغدار یا مغازه های بومی این شهرستان خرید کنید. با وجود گردوهای خارجی و همچنین محصول شهرهای دیگر، سودجویان از نام تویسرکان سوء استفاده می کنند.

اینترنتی گردو تویسرکان 2

خرید اینترنتی از فروشگاه هایی که تضمین اصل بودن گردو و مغز گردو را به شما می دهند بسیار مهم است. سعی کنید با چند سوال از باغدار بودن فروشنده اطمینان حاصل کنید. از آنها بخواهید از محصول برای شما فیلم و عکس ارسال کنند.

قیمت گردو با پوست تویسرکان

در زمان فصل برداشت گردو در شهرستان تویسرکان بسیاری از باغداران بعد از گرفتن پوست سبز گردوها با دستگاه یا بصورت سنتی، اقدام به خشک کردن آنها می کنند. فصل برداشت از اواخر شهریور آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد. معمولا زمانی که گردو با پوست سبز در این شهرستان دیگر یافت نشود. گردو خشک یا همان گردو با پوست خشک وارد بازار می شود.

پخش گردو تویسرکان

بهترین زمان خرید گردو خشک تویسرکان، اواخر مهرماه به بعد است. این موضوع به این دلیل است که دیگر گردوها نم ندارند و فساد نمی کنند. چنانچه گردو نم داشته باشد و آن را بصورت انباشته انبار کنیم احتمال خراب شدن آن بسیار زیاد است.

قیمت گردو با پوست خشک در مهر ماه 1401 بصورت عمده 130 هزار تومان و بصورت خرده حدود 150 تا 160 هزار تومان است. البته کیفیت گردو بر این قیمت بسیار اثر گذار است. حتما از کیفیت و اصل بودن گردو مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

تویسرکان کیلویی چند

فروش گردو اصل تویسرکان در تهران

کلان شهر تهران مقصد بخش بزرگی از گردو و مغز گردو محصول باغات تویسرکان است. این شهر دارای فروشگاه های بسیاری است که در تبلیغات خود برای فروش گردو از نام تویسرکان استفاده می کنند. اما تشخیص اینکه واقعاً گردوها محصول کدام منطقه هستند، کاری بسیار تخصصی است.

در بازارهای گوناگون، گردو آمریکایی، گردو شیلی و حتی گردو چینی بجای گردو تویسرکان به فروش می رسد. این موضوع درباره محصول دیگر شهرهای ایران نیز صحت دارد. اما در هر صورت گردو ایرانی نسبت به گردو خارجی بسیار با کیفیت تر و خوش طعم تر است.

توصیه ما به شما بررسی اصالت کالاست. اگر این امکان برای  شما وجود ندارد، سعی کنید بصورت مستقیم از باغ دار خرید کنید. امروز با گسترش اینترنت و بهبود شرایط حمل و ارسال، می توانید به راحتی از باغداران تویسرکان و فروشندگان بومی این منطقه خرید کنید.

خرید گردو در اصفهان

اصفهان به عنوان یک شهر توریستی شناخته شده ایرانی، که مقصد گردشگران زیادی از سراسر دنیاست، یکی از شهرهای پرمصرف خشکبار در ایران است. زیرا بسیاری از این مقدار به عنوان سوغات به کشورها و شهرهای دیگر فرستاده می شود. برای اینکه در این شهر گردو اصل تویسرکان را به عنوان سوغات تهیه کنید می توانید با ما در تماس باشید تا فروشگاه های مطمئن در این حوزه را به شما معرفی کنیم.

اصفهان از دیر باز یکی از شهرهای پرمصرف گردو بوده است. تنوع غذایی بالا و استفاده از گردو در غذاهای مختلف و به ویژه مصرف به عنوان تشریفات بسیار رایج است. خورشت فسنجان اصفهان و خورشت ماست که با گردو تزئین می شود، از پر طرفدارترین غذاهای اصفهان هستند.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. Vote count: 0

شما هنوز برای این مطلب امتیاز ثبت نکرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *