منوی دسته بندی
منوی دسته بندی

مغز گردو تویسرکان | بدون واسطه و تازه

مغز گردو تویسرکان با بهترین کیفیت (لوکس صادراتی) در خردادماه سال 1402 با نرخ حدود 385 هزار تومان و مغز گردو خورشتی درجه یک حدود 220 هزار تومان معامله می شد. پخش مغز گردو و گردو پوست کاغذی محصول تویسرکان از طریق باربری، پست و تی پاکس و یا بصورت ارسال مستقیم انجام می شود.

مغز گردو تویسرکان

مشخصات گردوی تویسرکان

حدود 10 هزار هکتار از باغات تویسرکان به درختان گردو اختصاص دارد. عمده این باغات بصورت سنتی و کاملا ارگانیک نگهداری می شوند. شهرستان تویسرکان بدلیل داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی یکی از بهترین نقاط برای پرورش گردو است. بسیاری از محققان بر این باورند که تویسرکان خاستگاه گردو در جهان است.

در سال 1398 شهرستان تویسرکان بدلیل دارا بودن بیشترین تولید گردو و مرغوب و خوش طعم بودن مغز گردو آن از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی به عنوان شهر جهانی گردو به ثبت رسید. گردو و مغز گردو تویسرکان از نظر کیفیت و طعم در سطح جهانی کم نظیر است.

مغز گردو ایرانی

در بسیاری از باغات این شهرستان گونه های مختلفی از گردو وجود دارد. همچنین بدلیل پیوندهایی که طی سالیان دور در برخی از درختان رخ داده، شاهد گردو یک دستی مانند گردوهای اصلاح نژاد شده چینی و آمریکایی نیستیم. اما از نظر کیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

در بسیاری از مناطق ایران می توان درختان گردو جنگلی را دید که بسیاری از آنها از نوع سوزنی هستند. مانند کوهستان های کردستان، کرمانشاه، نیشابور، بجنورد، قزوین، زنجان و … که درصد گردو سوزنی در آنها بسیار بالاست. اما گردو تویسرکان بدلیل اینکه با زندگی مردم از قدیم گره خرده است، سبب شده که به مرور درختان گردو سوزنی شناسایی و از چرخه تولید و باغداری خارج شوند.

گردو تویسرکان دارای پوست نازک و پرچرب است که از نظر طعم نیز با گونه های دیگر قابل قیاس نیست. اما بایستی توجه داشته باشیم که استثنائاتی نیز وجود دارد.

برای مثال در سال های بسیار کم بارش ممکن است درصد مغز گردو قهوه ای بالاتر باشد یا ابعاد گردو کوچک تر از سال های دیگر باشد یا در مناطق سردتر این شهرستان درختان دچار سرما زدگی شوند.

گردو معمولی

انواع مغز گردو تویسرکان

مغز گردو تویسرکان معمولا در چندین گرید کیفی سورت می شود. زمانی که کشاورزان محصولات باغات خود را برداشت می کنند. پس از آنکه پوست سبز گردوها را جدا کردند، اقدام به خشک کردن گردو می کنند و سپس کل محصول باغ را مخلوط کرده و آن را انبار می کنند.

در زمان مغز کردن گردو با پوست، مغز سفید، قهوه ای، سیاه یا خراب در آن وجود دارد. بنابراین کارگاه پس از مغز کردن گردو اقدام به سورت کردن آن می کنند. مغز گردو های سورت شده در بسته بندی های مشخصی قرار داده می شود و وارد بازار می شوند.

مغز گردو قنادی

مغز گردوها عموماً در رده های کیفی زیر بسته بندی می شوند. این نوع سورتینگ در شهرستان تویسرکان که پویاترین بازار گردو در سطح جهان را داراست، رواج بسیاری دارد. درجه های کیفی مغز گردو تویسرکان:

  • مغز گردو لوکس صادراتی
  • مغز گردو درجه یک
  • مغز گردو معمولی
  • مغز گردو توباری
  • مغز گردو خورشتی
  • مغز گردو دندانه
  • مغز گردو سیاه یا اصطلاحاً ضایعات

البته هر یک از رده های از کارگاهی به کارگاهی ممکن است کمی متفاوت باشد که آن هم به سلیقه و سفارش مشتریان هر کارگاه بستگی دارد. برای مثال مغز گردو خورشتی درجه یک و درجه دو بسیار نزدیک به هم هستند که اهل فن می توانند آن را تشخیص دهند.

مغز گردو توباری

شرایط پخش مغز گردو در استانهای کشور

تجار بسیاری در زمینه مغز گردو تویسرکان فعالیت دارند. به طبع هر یک از آنها نیز ممکن است شیوه خود را داشته باشند. بسیاری از آنها از ارسال مستقیم استفاده می کنند یعنی سفارش مشتری از طریق باربری ها، پست یا تیپاکس برای آنها ارسال می شود.

برخی نیز بیشتر بر پخش لوکال یا محلی استفاده می کنند. یعنی اینکه تاجر پس از آماده سازی بار آن را به شهر مقصد می برد و در آنجا هم بازاریابی و هم پخش را بصورت همزمان انجام می دهد. این دو روش بسیار مرسوم هستند که هر یک مزیت ها و چالش های خود را دارند.

مغز گردو خورشتی

اما ما در مجموعه توی مارت به دو روش پخش مغز گردو تویسرکان را انجام می دهیم. یکی اینکه از طریق نمایندگان در استانهایی که نمایندگی داریم. دیگری بصورت ارسال مستقیم در استان های بدون نمایندگی پخش گردو و مغز گردو عمل می کنیم. البته این روش تا زمانی ادامه دارد که در تمامی استانها نمایندگی داشته باشیم.

بسیاری از نمایندگان بدون سرمایه و بر اساس اعتبار، محصولات را دریافت و در استان محل خود پخش می کنند و پس از تسویه با مجموعه توی مارت تسویه حساب می کنند. سرمایه در گردش را توی مارت تأمین می کند و نماینده ضمانت بازگشت وجه را ضمانت می کند.

گردو و مغز گردو تویسرکان

گردو پوست کاغذی

آیا گردوهای تویسرکان همگی پوست کاغذی هستند؟ این پرسشی است که از سوی بسیاری از مشتریان مطرح می شود. پاسخ به این پرسش به صورت کوتاه “نه” است. اما توضیحاتی دارد که خواندن و شنیدن آن خالی از لطف نیست.

گردوهای تویسرکان عمدتاً پوست نازک هستند. اما چرا از کلمه پوست کاغذی استفاده نکردیم؟ به دلیل اینکه با وجود گردوهای اصلاح ژنتیک شده و تراریخته چینی دیگر نام پوست کاغذی معنی دیگری پیدا کرده است. پوست گردو چینی به قدری سست است که براحتی با دو انگشت نیمه می شود. حتی بسیاری از آنها در زمان جابجایی در کیسه ها خرد می شوند.

گردو پوست کاغذی

بسیاری از گردوهای چینی یا بلغاری در زمان حمل بدلیل مجاورت مستقیم مغز با هوای آزاد فاسد می شوند. بطوریکه در یک کیسه 25 کیلویی گردو که حدود 16 کیلویی بازدهی مغز دارد، حدود 6 کیلوی آن واقعا قابل استفاده نیست. اما بسیاری از افراد سودجو با پاک و تمیز کردن آن، مغز گردو را روانه بازار می کنند.

در بسیاری از باغ های تویسرکان، بر خلاف گردو شهرستانهای نهاوند و ملایر، گردوها پوست نازک هستند. البته از نظر کیفیت مواد مغذی و طعم مغز گردو تویسرکان به هیچ عنوان با گردوهای خارجی قابل قیاس نیستند. این گردوها دارای درجه بندی هستند که بصورت عمده برخی از آنها تا کیلویی 200 هزار تومان به فروش می رسد.

مغز گردو تویسرکان

خرید اینترنتی مغز گردو

یکی از بهترین و راحت ترین روش های خرید، خرید آنلاین است. بسیاری از افراد جامعه ترجیح می دهند از طریق سایت های اینترنتی خرید خود را انجام دهند تا اینکه به بازار های مرکزی یا محلی بروند. از سوی دیگر برای آنکه به کالای اصلی دسترسی داشت باید واقعا به شهرهایی رفت که آن محصولات در آنجا تولید یا برداشت می شود.

برای مثال، گردو و مغز گردو شهرها و حتی کشورهای دیگر در بسیاری از استانهای ایران از جمله تهران، اصفهان یا شیراز به نام گردو تویسرکان به فروش می رسد. برای آنکه هموطنانمان از این موضوع مطمئن باشند، ترجیح می دهند بصورت مستقیم از تویسرکان خرید کنند.

خرید اینترنتی مغز گردو

یکی از بهترین و راحت ترین روش های خرید، خرید آنلاین است. بسیاری از افراد جامعه ترجیح می دهند از طریق سایت های اینترنتی خرید خود را انجام دهند تا اینکه به بازار های مرکزی یا محلی بروند. از سوی دیگر برای آنکه به کالای اصلی دسترسی داشت باید واقعا به شهرهایی رفت که آن محصولات در آنجا تولید یا برداشت می شود.

برای مثال، گردو و مغز گردو شهرها و حتی کشورهای دیگر در بسیاری از استانهای ایران از جمله تهران، اصفهان یا شیراز به نام گردو تویسرکان به فروش می رسد. برای آنکه هموطنانمان از این موضوع مطمئن باشند، ترجیح می دهند بصورت مستقیم از تویسرکان خرید کنند.

اما در بسیاری از مواقع سفر به این شهرستان شاید امکان پذیر نباشد. بنابراین خرید آنلاین مغز گردو تویسرکان از وب سایت های اصلی این شهرستان یکی از بهترین راه های خرید است. هموطنان گرامی برای خرید محصولات تویسرکان می توانند از طریق صفحه خرید عمده یا جزئی سفارشات خود را ثبت نمایند.

گردو با پوست سبز

تأمین کنندگان گردو تویسرکان

شهرستان تویسرکان مجموعه ای از بخش مرکزی، شهر سرکان، شهر فرسفج و حدود 106 روستا است که همگی در تولید و برداشت گردو سهم دارند. تعدد باغ ها و تقسیمات سهم الارث سبب شده که به مرور مساحت باغ ها کوچک تر و کوچک تر شود.

مغز گردو

بنابراین تأمین کنندگان در این منطقه مانند بخش های از استان کرمان، باغات شهمیرزاد یا باغ های کالیفرنیا در آمریکا، صاحت تعداد درختان زیادی نیستند. اما بصورت کلی می توان تجار بزرگ گردو ایران را در این شهر یافت. خانواده های بزرگی که از دیر باز در امر خرید و فروش گردو نقشی تعیین کننده داشته اند.

خانواده های عبدالملکی، خانواده های ترکاشوند، خانواده های الوندی و … از بزرگترین تأمین کنندگان گردو در این شهر به شمار می روند. بازرگانی توی مارت (عبدالملکی) یکی از بزرگترین تأمین کنندگان گردو در ایران به شمار می آید که در تجارت حرفه ای گردو و مغز گردو تویسرکان بیش از 30 سال سابقه دارد.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. Vote count: 0

شما هنوز برای این مطلب امتیاز ثبت نکرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *