منوی دسته بندی
منوی دسته بندی

مغز گردو صادراتی | بازارهای هدف 1402

مغز گردو صادراتی صادراتی تویسرکان در سال 1401  و اویل 1402 بیشتر به بازارهای ترکیه، عراق و امارات ارسال می شود. مغز گردو با سورتینگ صادراتی در درجه های کیفی خورشتی، معمولی، سفید درجه یک و لوکس بسته بندی می شود 

گردو ایرانی | خاستگاه و ویژگی های آن

یکی از اصلی ترین نژادهای گردو در سطح جهان گردو ایرانی است. بسیاری از محققان بر این باورند که خاستگاه گردو در سطح دامنه های جنوبی الوند در استان همدان است. گردو ابتدا از این منطقه به سراسر نقاط جهان برده شده است. 

در ایران گردو در مناطق بسیاری پرورش می یابد و این موضوع یک مزیت است. در بسیاری از استانهای ایران منطقه ای بنام تولید کننده گردو معروف است. برای مثال در منطقه آذربایجان گردو مراغه، در حوالی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شهر سامان، در استان تهران گردو دماوند و شهریار شهرت دارد 

گردو صادراتی تویسرکان

اما در هر گوشه از ایران پهناور نام تویسرکان با گردوی آن عجین شده است. نوع گردو این منطقه بسیار منحصر به فرد است. از نظر حجم تولید و خواص غذایی گردو، تویسرکان در سطح جهان شناخته شده است. بیشتر مغز گردو صادراتی ایران از این منطقه تأمین می شود. 

فعال ترین بازار گردو و مغز گردو در سطح جهان را داراست. اغلب مردم این شهرستان به نوعی با تجارت گردو درگیر هستند. از این رو در سال 1398 شهر تویسرکان از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی به عنوان شهر جهانی گردو به ثبت رسید. 

مغز گردو صادراتی

البته شهرستان تویسرکان علاوه بر مغز گردو صادراتی ، در زمینه مبلمان سلطنتی و همینطور فیلتر خودرو نیز در بازارهای بین المللی بسیار پر آوازه است. یکی دیگر از شاهکارهای این شهرستان، فرش های دستباف آن است که از قدیمی ترین فرش های ایران به شمار می آید. 

در بسیاری از مناطق ایران بدلیل رشد گردوهای جنگلی، در بین بارهای گردو درصد وجود گردو سوزنی یا اصطلاحاً کوره بالا است. اما در باغات این شهرستان بندرت گردو سوزنی یافت می شود. گردو تویسرکان دارای پوسته نازک، بسیار پرچرب و خوشمزه است. 

گردو صادراتی 2

تولیدکنندگان گردو و صادرات آن در سطح جهانی

ایران در بین کشورهای تولید کننده گردو در رتبه سوم قرار دارد. رتبه نخست تولید گردو را کشور چین و رتبه دوم را آمریکا به خود اختصاص داده است. حجم تولید سالانه گردو در کشور چین حدود 1.7 میلیون تن، در آمریکا حدود 610 هزار تن و در ایران حدود 200 هزار تن است 

اگر چه از نظر حجم تولید در در رتبه سوم هستیم اما از نظر صادرات در بهترین شرایط در سال 2017 رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده ایم. در سال های گذشته از نظر حجم صادرات بسیار افت کرده ایم به گونه ای که در سال 2020 حتی در بین 30 کشور برتر صادرکننده نیز قرار نداشتیم 

مغز گردو سفید معمولی

اما رتبه اول در حجم گردو و مغز گردو صادراتی به آمریکا اختصاص داشته است. اگر چه کشور چین بیشترین حجم تولید را دارا بوده است اما بدلیل مصرف بالای داخلی از نظر صادرات در بین 5 کشور نخست نیز جایی نداشته است. 

بدلیل جایگاه گردو و مغز گردو در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و سرانه مصرف بالای این محصول در کشور نیز ما بازار داخلی داغ تری را تجربه کرده ایم. از این رو کم تر توانسته ایم در بازارهای بین المللی خودی نشان دهیم. 

مغز گردو تویسرکان

البته یکی دیگر از دلایل مهم آن عدم شناخت بازارهای صادراتی و مارکتینگ ضعیف در این حوزه بوده است. یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی در اطراف خود را به کشورهای رقیب واگذار کرده ایم. روسیه و هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گردو در سطح جهان هستند. 

از جمله مهمترین کشورهای هدف برای گردو و مغز گردو صادراتی ایران در سالهای گذشته می توان به کشورهای زیر اشاره کرد. در سال 2020 میزان صادرات گردو با پوست ایران کمتر از یک میلیون دلار بوده است. 

  • ترکیه 
  • هند 
  • پاکستان 
  • کویت 
  • ازبکستان 
  • مکزیک 
  • امارات 
مغز گردو توباری

بزرگترین کشورهای وارد کننده گردو در بازارجهانی نیز لیست زیر بوده اند. کشورهایی همچون، ترکیه و مکزیک که از نظر رتبه تولید در سطح جهان جایگاهی خوب دارند، در بین کشورهای برتر واردکننده دیده می شود. این دو کشور در بحث صادرات مجدد بسیار خوب عمل کرده اند و صاحب برند در سطح جهان هستند. 

  • مکزیک 
  • ترکیه 
  • ایتالیا 
  • امارات 
  • هند 
  • اسپانیا 
  • آلمان 
  • مراکش 
  • ویتنام 
  • عراق 
  • الجزایر 

با توجه به مطالب فوق بازار عراق، امارات و هند باید بسیار مورد توجه تاجران ایرانی قرار بگیرند. ایران سهم خود در بازار عراق را به شدت از دست داده و آن را به راحتی در اختیار تاجران ترکیه قرار داده است. مهمترین کشورهای حاضر در بازار گردو امارات نیز کشورهای آمریکا، شیلی، مکزیک، چین و ترکیه هستند.  

مغز گردو توباری

مغز گردو سفید یا مغز گردو قهوه ای

بهترین مغز گردو صادراتی سفید یا قهوه ای است؟ آمارهای جهانی حاکی از آن است که حجم فروش مغز گردو رنگ روشن و سفید بسیار بالاتر است. این موضوع البته به دلیل تولید بالاتر و عامه پسند بودن آن است. مغز گردو سفید دارای رخ بسیار دلپذیر تر است.  

اما نباید فراموش کرد که مغز گردو قهوه ای نیز از سطح اسیدهای چرب مفید بالایی برخوردار است که در صنایع قنادی بسیار پرکاربرد است. مغز گردو قهوه ای در ایران بسیار پر مصرف است. از نظر قیمت بسیار ارزان تر و از نظر سورتینگ در سطح ضعیف تری قرار دارد. 

شاید اگر تاجران ایران به سورتینگ مناسب مغز گردوهای تیره تر نیز توجه داشته باشند، احتمالا بتوان در زمینه مغز گردو صادراتی قهوه ای نیز فعالیت خوبی انجام داد. 

خرید عمده مغز گردو شکری

مغز گردو صادراتی و بررسی تقاضای آن در جهان

از برترین کشورهای واردکننده گردو و مغز گردو به ترتیب می توان آلمان، ژاپن، اسپانیا، کانادا، هلند و کره جنوبی را نام برد. در بین کشورهایی که در نزدیکی ایران قرار دارند و از حجم صادرات مناسبی برخوردارند می توان به امارات، روسیه و هند اشاره کرد. 

بسیاری از کشورها به مرور سرانه مصرف گردو در آنها رو به رشد است. در حال حاضر متوسط سرانه مصرف گردو در جهان 0.75 است، در حالیکه سرانه مصرف در ایران به فراتر از 2.7 کیلوگرم می رسد 

ایده های جدید و تغییر شرایط مصرف مانند رواج گیاه خواری، استفاده از کره و روغن گردو و مغز گردوهای روکش دار و طعم دار سبب شده به مرور مصرف در سطح جهانی افزایش یابد. همین امر افزایش تقاضا را به دنبال خواهد داشت. تاجران ایرانی برای رشد در بازار جهانی گردو و مغز گردو صادراتی بایستی در خصوص این ایده ها بیشتر مطالعه کنند 

مغز گردو سفید معمولی

صادرات گردو و مغز گردو به قاره اروپا

اگر به صورت منطقه ای به بازار نگاه کنیم بزرگترین واردکننده در سطح جهان قاره اروپا است. بطوریکه نزدیک به نیمی از کل واردات گردو و مغز گردو جهان را به خود اختصاص می دهد. با این حال بر اساس نمودارها چشم اندازه مصرف در این منطقه جغرافیایی مثبت و رو به رشد است 

بطور میانگین در پنج سال گذشته رشد مصرف سالانه حدود 12 درصد بوده که بیشترین سرعت را کشور هلند داشته است. کشورهای فرانسه، اسپانیا و رومانی در رتبه های بعدی هستند. 

مغز گردو ایرانی

در منطقه اروپا مغز گردو بیشتر به عنوان مواد اولیه در آشپزی یا کارگاه ها یا کارخانه جات مواد غذایی به کار می رود. در حالی که در بیشتر کشورها مغز گردو صادراتی به عنوان یک میاه وعده یا مصرف آجیلی استفاده می شود. 

بزرگترین واردکننده گردو در جهان

تقریباً نزدیک به 73 درصد واردات اروپا در زمینه گردو، مغز گردو صادراتی و 27 درصد گردو با پوست است. در پنج سال گذشته واردات گردو اروپا به صورت میانگین سالانه حدود 12 درصد رشد را تجربه کرده است.

مزیت های رقابتی مغز گردو تویسرکان

تویسرکان به عنوان شهر جهانی گردو، پویاترین بازار گردو در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. وجود کارگاه های متعدد، تاجران و کاسبان پر شمار این شهرستان در برخی مواقع سبب می شود که سودجویان گردوهای دیگر مناطق ایران و جهان را به این شهر بیاورند و مغز کنند و به عنوان گردو تویسرکان به فروش برسانند. 

شهرستان تویسرکان بیشترین حجم تولید مغز گردو را دارد. تاجران این شهرستان می توانند با به کارگیری شیوه های نوین مارکتینگ و بهبود شرایط بسته بندی محصولات خود در بازارهای بین المللی  بهترین عملکرد را داشته باشند. 

مغز گردو صادراتی

موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران در منطقه می تواند یک مزیت بسیار بزرگ در حوزه گردو و مغز گردو صادراتی باشد تا تجاران این حوزه همیشه یک گام نسبت به رقبای خود پیش باشند. تبادلات مالی ایران با کشورهای همسایه به راحتی از طریق صرافی ها قابل انجام است و جای هیچگونه نگرانی برای برگشت پول وجود ندارد. 

کارگاه های تویسرکان متخصصان حوزه گردو هستند. آنها تنها باید بر سیستم بسته بندی و بازاریابی خود بیشتر تمرکز داشته باشند تا بتوانند براحتی در مرکز فروش گردو در تهران جای داشته باشند و از سوی دیگر نگاهی به بازارهای بین المللی داشته باشند.  

گردو 1 کیلوگرمی صادراتی

بسته بندی صادراتی برای مغز گردو

بهترین بسته بندی برای مغز گردو خود پوسته گردو است. پوسته گردو بدون منفذ، می تواند مغز گردو را برای ماه ها بدون تغییر در کیفیت سالم نگه دارد. در گذشته گردو را در انبارها نگهداری می کردند و بصورت روزشکن بصورت تازه مغز آن را استفاده می کردند. 

با گسترش شرایط شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع بشری، مواد غذایی آماده و نیمه آماده بسیار طرفدار پیدا کرده است. گردو مغز شده نیز بیشترین حجم درخواست را در این حوزه به خود اختصاص داده است. البته مزیت دیگر مغز گردو این است که کیفیت آن قابل مشاهد است 

مغز گردو صادراتی

اما با این تفاسیر مغز گردو صادراتی چگونه باید بسته بندی شود و شرایط آن چست؟ مغز گردو بیشتر به قرار گیری در معرض هوای آزاد حساس است. تماس مستقیم مغز گردو با اکسیژن محیط سبب می شود که فرایند تخریبی اکسیداسیون اسیدهای چرب در آن رخ دهد و کیفیت مواد مغذی آن کاهش یابد. 

از سوی دیگر دما نیز به میزان زیادی کیفیت مغز گردو را تحت تأثیر قرار می دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین دما برای نگهداری مغز گردو دمای زیر 20 درجه و نزدیک به آن است. لازم به ذکر است که نور محیط یا خورشید نیز بسیار کیفیت آن را تحت تأثیر قرار می دهد. 

بنابراین بهترین بسته بندی برای مغز گردو این است که پک بتواند مغز گردو را دور از اکسیژن، نور و گرما نگهداری کند. در این شرایط طول عمر مصرف مغز گردو بیشتر خواهد بود. در شرایطی مغز گردو صادراتی نیاز به طی مسافت طولانی دارد در نظر گرفتن این شرایط بسیار حائز اهمیت است. 

مغز گردو

قیمت هر کیلو مغز گردو در بازار جهانی 2023

با رسد قیمت های مغز گردو صادراتی، بسته به کیفیت آن بین 5.8 دلار تا 8.5 دلار قیمت گذاری انجام می شود. در حال حاضر قیمت هر کیلو مغز گردو صادراتی لوکس در ایران حدود 400 هزار تومان به صورت عمده است. این قیمت شامل بسته بندی نیست. 

با دلار 53 هزار تومان قیمت هر کیلو مغز گردو درجه یک در سطح جهانی حدود بین 310 تا 450 هزار تومان است. البته باید خاطر نشان کرد که کیفیت مغز گردو لوکس صادراتی تویسرکان بسیار بالاتر از رقبای خود است. 

گردو سفید دوپر 1

بایستی توجه داشت که با تحقیقات مناسب در سطح بازارهای بین المللی و مارکتینگ اصولی می توان به خوبی در این بازارها درخشید. کیفیت محصول و منطقه جغرافیایی ما بزرگترین مزیت ما نسبت به رقبا به شمار می آید. اما تا کنون تاجران ایران چندان در این حوزه موفق نبوده اند.  

چقدر این مطلب برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 1 / 5. Vote count: 1

شما هنوز برای این مطلب امتیاز ثبت نکرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *