منوی دسته بندی
منوی دسته بندی

گردو ایرانی و تشخیص آن از گردو خارجی

گردو ایرانی از بهترین نوع گردو در جهان است که به طلای سبز معروف می باشد. علت معروف بودن آن طعم بی نظیر و مقدار چربی بالای آن است که باعث ایجاد عطر و طعم خاص و خوشمزگی گردو می شود. ویژگی‌ها و طعم متفاوت گردوی اصیل ایرانی سبب شده تا در بازار جهانی قیمت گردو ایران بالاتر باشد.

گردو ایرانی

بهترین گردو ایران مربوط به کدام منطقه است؟

گردو ایرانی سال های طولانی است که برای آجیل و مصرف خوراکی در ایران کشت می‌شود. ایران سرزمین چهار فصل است. با وجود اقلیم خشک و نیمه بیابانی که دارد به دلیل داشتن آب و هوای مختلف، نوع زمین و خاک حاصلخیز برای تولید انواع محصولات کشاورزی مناسب می باشد.

بعد از زعفران، پسته و چند محصول معروف دیگر یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی با ارزشی که تولید می شود؛ گردو ایرانی یا همان طلای سبز می باشد. این محصول پر طرفدار دارای امگا 3 فراوان و فواید درمانی زیادی نیز دارد.

گردو ایرانی

اصلی‌ترین استان‌های تولیدکننده های گردو در کشور؛ فارس، لرستان، آذربایجان‌شرقی، همدان، کرمان، قزوین، کرمانشاه، البرز و زنجان می باشند. همچنین از نظر رتبه جهانی در تولید گردو، ایران در بین سه کشور اول جهان در تولید گردو می باشد.

در به این سوال که ؛بهترین گردو ایران کجاست؛ باید بگوییم، در حال حاضر بهترین و با کیفیت ترین گردو مربوطه به شهرستان تویسرکان از استان همدان است. گردوی تویسرکان از بهترین و مرغوب ترین نوع گردو در جهان و بهترین نوع گردو ایرانی محسوب می شود. شهرستان تویسرکان به بهشت ​​گردوی ایران معروف است. جهاد کشاورزی این شهرستان را به عنوان پایتخت گردوی ایران به ثبت رسانده است.

مغز گردو ایرانی

منطقه تویسرکان به دلیل شرایط آب و هوایی یکی از مناسب ترین مناطق برای کاشت گردو به شمار می رود، چرا که گردو از جمله درختانی است که برای رشد و بازدهی نیاز به آب و هوای کوهستانی و دره ای دارد. در باغات تویسرکان گردو به روش سنتی تولید می شود؛ بدون هیچ گونه فرایند ژنتیکی، در نتیجه محصول نهایی، ازکیفیت و طعم عالی برخوردار می باشد.

در ایران انواع گردوهای مختلف از جمله گردوی سنگی، گردوی کاغذی، گردوی سوزنی و گردوی نوک کلاغی تولید می شود که بخش عمده تولیدات مربوط به شهرستان تویسرکان می باشد.

گردو ایرانی بهتر است یا خارجی

گردو ایرانی بهتر است یا خارجی؟

در واقع گردو انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها گردو ایرانی است که در جهان آن را با نام علمی Juglans regia، می شناسند. همچنین گردوی خارجی نیز انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به گردوی چینی، بلغاری، افغانی و آمریکایی اشاره کرد. این گردوهای خارجی خودشان در یک سری خصوصیات ظاهری و طعمی با هم تفاوت دارند.

به طور کلی از همه لحاظ نوع گردوهای ایرانی بهتر از انواع خارجی آن است. طعم شیرین تر، روغن و چربی بیشتری دارد و به دلیل تولید سنتی سالم تر و مرغوب تر است. گردو خارجی در برخی گونه ها ظاهر خوب و درخشانی دارد، اما از آنجایی که برخی از آنها اصلاح ژنتیکی شده اند، خواص کمتری دارند. سالانه انواع مختلفی از گردو خشک با طعم و شکل مختلف و متفاوتی در جهان تولید می شود. در نگاه اول برخی از این گونه ها در ظاهر شبیه گردوهای ایران هستند؛ اما از نظر کیفیت، طعم و روغنی بودن به اندازه آن مرغوب و خوش طعم نیستند.

گردو پوست کاغذی ایرانی

همانطور که در بالا گفتیم گردوهای خارجی تنوع زیادی دارند؛ برخی از آنها مانند گردوی افغانستانی یا بلغاری تفاوت ظاهری زیادی با نژاد ایرانی آن دارند. برخی دیگر مانند گردوی چینی شباهت زیادی به گردوهای داخلی دارند و تشخیص گردو ایرانی از خارجی را از یکدیگر سخت می کند.

به طور کلی از نظر اندازه، گردوهای ایرانی معمولاً یک اندازه نیستند و اندازه های متفاوتی دارند؛ اما گردوهای خارجی تقریباً یک اندازه و یک دست هستند. همچنین گردوهای خارجی به خصوص چینی به رنگ قهوه ای روشن هستند؛ در حالی که گردوهای ایران معمولاً رنگ قهوه ای تیره دارند. همچنین از نظر طعم و میزان مرغوبیت و درصد چربی، نیز بهتر هستند. در نتیجه گردو ایرانی به دلیل همین ویژگی ها، پرطرفدار تر و به طبع آن قیمت بالاتری دارد.

گردو ایرانی اعلا

قیمت انواع گردو 1401 | گردو با پوست

قیمت هر کیلو گردو با توجه به عرضه و تقاضا برای انواع مختلف گردو تعیین می شود و تورم های اخیر در کشور استقبال از این محصول به نسبت کاهش داده است. معمولا اولین قیمت در بازار مربوط به گردو با پوست سبز است که پایان شهریور ماه و فصل نوبرانه قیمت گذاری می شود.

امسال گردو پوست سبز 1401 ارزان تر از سایر انواع آن بود، اما در زمان برداشت و فصل فروش با قیمت های متفاوتی عرضه می شود.گردوی کاغذی، گردوی تویسرکان، گردوی سوزنی و… انواع گردو ایرانی هستند که با قیمت های مختلف در بازار وجود دارند. فاکتورهای زیادی از جمله حمل و نقل، نوع و سطح کیفیت، بر قیمت گردو با پوست و قیمت عمده گردو تأثیر می گذارد. شما هنگام خرید گردو می توانید، متناسب با بودجه در نظر گرفته شده بهترین خرید را داشته باشید.

گردو درجه یک

بدون شک خرید گردو با پوست نسبت به قیمت مغز گردوی ایرانی برای شما مقرون به صرفه تر است. با این حال به ازای هر 2.5 تا 3 کیلوگرم گردو با پوست یک کیلوگرم گردو مغز شده به دست می آید. البته لازم به ذکر است که هنگام خرید گردوی با پوست به صورت عمده دقت کافی داشته باشید؛ زیرا برخی فروشنده ها انواع مختلف گردو ها را می توانند مخلوط کنند.

به طور کلی قیمت گردو ۱۴۰1 علاوه بر موارد گفته شده به عوامل دیگر مانند میزان پر بودن مغز گردو، تازگی، نازکی یا ضخامت پوست، راحت جدا شدن مغز بستگی دارد. بهتر است قبل از خرید حتما از چندین خریدار مختلف قیمت عمده گردو را جویا شوید و سپس اقدام به خرید کنید.

گردو از کجا بخرم

گردو از کجا بخرم

بعد از دانستن قیمت کلی گردو و اطلاعات کامل راجب آن، سوال اصلی این است که گردو از کجا بخرم. گردو در تمام طول سال در بازار و فروشگاه های مختلف موجود است. انواع مختلف گردو و انواع مغز گردو در بازار وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین یا حضوری خرید کنید. سعی کنید برای کیفیت و قیمت بهتر، گردو را در فصل برداشت خریداری کنید؛ زیرا گردو ارزان تر است.

نحوه نگه داری آن نیز آسان است. بعد از جدا کردن پوست سبز گردو می توانید، چندین ماه آن را در جای خشک و خنک نگه دارید. همچنین می توانید برای افزایش ماندگاری گردو را مغز یا آسیاب کرده، بعد از بسته بندی در فریز قرار دهید. فقط توجه کنید حتما ظرف یا بسته بندی کاملا بسته باشد. چرا که طعم گردو عوض شده یا بوی سایر مواد غذایی در فریز را به خود می گیرد.

گردو تویسرکان

واقعیت این است که قیمت با درنظر گرفتن نوع با پوست یا بدون پوست بودن حتی موقعیت مکانی و فروشگاهی که انتخاب می کنید، متفاوت می باشد. به طور مثال قیمت عمده گردو نسبت به یک کیلو ارزان ترو قیمت مغز گردو امروز با 3 ماه دیگر خیلی تفاوت دارد. بنابراین برای یک خرید ارزان گردو ایرانی هوشمندانه عمل کنید و تمام فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت را در نظر بگیرید.

 اگر بتوانید گردو را مستقیم از باغدار و بدون واسطه بخرید، حتما قیمت نهایی برای شما ارزان تر تمام می شود. همچنین عمده فروش ها و بازار به نسبت سایر جاها گردو را با اختلاف کم اما ارزان تر می فروشند. مسئله دیگر کیفیت گردو می باشد که عامل اصلی گرانتر یا ارزانتر بودن قیمت است.

گردوی تویسرکان همدان که به خوش خوراکی و چربی بالا مشهور است نسبت به سایر گردوها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. به بیان دیگر برای قیمت گذاری و تعیین کیفیت انواع گردو در ایران قیمت محصول تویسرکان مرجع و عیار سنجش می باشد.

گردو ایرانی

بزرگترین تولید کننده گردو در ایران

گردو در مناطق زیادی از ایران پرورش می یابد. تقریبا در هر استانی شهر یا روستایی به عنوان قطب گردو آن استان یا منطقه شناخته می شود. مهمترین استانهای تولید کننده گردو در ایران عبارتند از همدان، تهران، آذربایجان شرقی، لرستان، کرمانشاه، فارس، کرمان، خراسان رضوی و … که در بین آنها استان همدان بیشترین سهم تولید گردو و مغز گردو را در ایران دارد.

در بین تمام شهرهای ایران شهرستان تویسرکان، به عنوان خاستگاه گردو در سطح جهان، بیشترین میزات تولید گردو را داشته که بخاطر این موضوع و همچنین قدمت بازار این شهر، به عنوان شهر جهانی گردو به ثبت رسیده است. شهرستان تویسرکان مهم ترین مرکز تولید گردو ایرانی است که پر رونق ترین بازار تخصصی گردو در جهان را دارا است.

مرکز فروش گردو در تویسرکان

خرید عمده مغز گردو

اگر فروشنده هستید یا به دنبال مغز گردوی خوب با قیمت مناسب می گردید پیشنهاد می کنیم خرید عمده مغز گردو را جزوه اولین انتخاب های خود قرار دهید. این نکته مهم را در نظر بگیرید که در هر صورت قیمت هر کیلو گردوی مغز شده نسبت به سایر انواع گردوها گرانتر است.

امروزه خرید عمده مغز گردو در بسته بندی های متفاوت یا فله با وزن های مختلف در بازار قابل خریداری می باشد. نکات مهمی است که باید در هنگام خرید عمده مغز گردو به آن توجه کنید، برای مثال؛

مغز گردو ایرانی
  • قبل از خرید حتما ظرف گردوها را چندین بار زیر و رور کنید و هم بزنید.
  • از ظرف یا گونی های مختلف چند عدد گردو به عنوان نمونه بردارید و تست کنید.
    • وزن مغز گردو در یک گردو نشکسته را بدانید تا عیار نوع گردو مشخص شود.
  • حتما به نوع گردو، رنگ آن، میزان درشتی یا نوع پوست گردو توجه کنید.
  • اینکه گردو برای کدام شهر است، در قیمت نهایی مغز گردو تاثیرگذار است.
    • به طور کلی هر چه گردوها با پوست وزن بیشتر و سالمتر باشند، کیفیت مغز گردو نیز بهتر می باشد.
  • رنگ مغز گردو هر چقدر روشنتر باشد، آن گردو مرغوب تر و از قیمت بالاتری برخورد است.
  • اگر مغز گردوهای فروشگاه ظاهر روغنی تر داشته باشند، نشان از کهنه بودن و محصول پارساله است.
  • حتما مطمئن شوید گردوهای مغز شده، قاطی و مخلوط چند نوع نباشند، زیرا اینکار به نفع فروشنده است و روی قیمت عمده مغز گردو تاثیر زیادی دارد.
  • قول ظاهر مغز گردو را نخورید؛ به طور کلی مغز گردو چینی زرد روشن، مغز گردو بلغاری گوشتی تر و رنگ قهوه ای کمرنگ دارند؛ اما از نظر طعم به کیفیت مغز گردو ایرانی اعلا نمی رسند.
  • به طور برای خرید عمده مغزگردو نکات زیادی وجود دارد که توجه به هر یک از آن ها در خرید شما تاثیر می گذارد؛ اما قبل از هر چیزی حتما از یک فروشنده قابل اعتماد و یک فروشگاه معتبر مغز گردو تهیه کنید.
مغز گردو درجه یک

خرید اینترنتی گردو تویسرکان

منطقه تویسرکان بزرگترین تولیدکننده گردو در کشور است و درختان گردوی کهنسال زیادی دارد. در این منطقه حدود 130 روستا وجود که بیشتر آنها باغ های گردو دارند.

گردو تویسرکان به دلیل آب و هوای کوهستانی و بهترین خاک، یکی از مرغوب ترین نوع گردو ایرانی است. این گردو که به خوش طعم بودن و چرب بودن آن معروف است؛ معمولاً قیمت اش کمی بالاتر از سایر انواع گردوها است. قیمت گردو ایران از نظر شکل و کیفیت بسیار متفاوت بوده و نمی توان قیمت آن را به صورت ثابت معرفی کرد.

مغز گردو تویسرکان

توزیع گردو درایران و شهرستان تویسرکان همه ساله در حجم های مختلف؛ عمده یا جزئی در سراسر کشور انجام می شود. کشاورزان تویسرکانی و سایر کشاورزان تمام تلاش خود را می کنند تا محصول مرغوب مزارع خود را به موقع و با کیفیت بالا تهیه و به بازار عرضه کنند.

 با گسترش اینترنت و فعالیت روز افزون فروشگاه های آنلاین، خرید اینترنتی گردو تویسرکان نیز امکان پذیر شده است. در حال حاضر فروشگاه های آنلاین زیادی وجود دارند که با هر حجم که بخواهید می توانید انواع مختلف گردو را بخرید.

گردو خارجی

در واقع این فروشگاه های خشکبار هستند که یا به صورت اختصاصی گردوی تویسرکان و سایر نواحی را می فروشند یا علاوه بر گردو تمام محصولات کشاورزی و خشکبار را پوشش می دهند. برای خرید اینترنتی گردو اگر از قبل سایتی را می شناسید که کار شما راحت است؛ با یک سرچ ساده و با در نظر گرفتن حجم درخواستی خود می توانید خرید را انجام دهید.

اگر فروشگاه آنلاین یا سایتی را نمی شناسید؛ پس دقت کنید که جنس نا مرغوب نخرید. برای اطمینان ازکیفیت محصول می توانید میزان رضایت ها و کامنت های خریداران قبلی را مطالعه کنید و همچنین برای خرید اینترنتی گردو با قیمت مناسب چندین سایت را با هم مقایسه کنید. سپس بر اساس وزن و نوع گردوی مورد نظر خرید خود را انجام دهید.

در بازار بسته به نوع و موقعیت جغرافیایی کشت، از این محصول برای خشکبار و مصارف خانگی استفاده می شود. در برخی موارد مثل مصارف صنعتی برای کارخانه های تولید کیک و بیسکویت، نانوایی ها و … نیز طرفداران خاص خودش را دارد. در پخش و خرید گردو برای هر مصرف کننده ای، در کنار کیفیت، قیمت مناسب نیز اهمیت دارد. با کمک راهکارهای که گفتیم احتمالا الان بتوانید از طریق خرید آنلاین یا روش های دیگری گردو و هر خشکبار دیگری که دوست دارید با قیمت مقطوع تهیه کنید.

چقدر این مطلب برایتان مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. Vote count: 0

شما هنوز برای این مطلب امتیاز ثبت نکرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *